سیلندر و ماردون گرانول چیست؟

سیلندر و ماردون گرانول

سیلندر و ماردون گرانول از اجزای مهم دستگاه اکسترودر گرانول هستند. این دو جزء معمولا از جنس فولاد هستند و می‌توانند تا 500 درجه سانتی‌گراد دما را تحمل کنند. برای اینکه بازدهی سیلندر و مارپیچ بیشتر شود، می‌توان از فولاد با آلیاژ نیتروژن استفاده کرد تا خواص مکانیکی در گرما حفظ شود. ماردون‌ها شکل پیچی داشته و با حرکت و چرخش خود، مواد اولیه را به خمیر شکل‌پذیر تبدیل می‌کنند. این ماردون‌ها در محفظه سیلندر قرار می‌گیرند. سیلندر هم محفظه‌ای فلزی است که حرارت را انتقال می‌دهد و باعث تثبیت دما می‌شود. 

انواع سیلندر و ماردون

سیلندر و مارپیچ از دو یا چند قسمت تشکیل شده و نسبت به نوع استفاده و محصول تولیدی در انواع گوناگون ساخته می شود. طراحی های سیلندر و مارپیچ رابطه مستقیم با مواد پلیمری مورد استفاده دارد برای مثال سیلندر و مارپیچ خطوط تولید لوله پلی اتیلن با سیلندر و مارپیچ های خطوط تولید پی وی سی PVC متفاوت است. به طور کلی سیلندر و مارپیچ را میتوان به دسته های زیر تقسیم کرد:

۱-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله و مخازن پلی اتیلن

۲-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید لوله های پی وی سی ، چوب پلاست و پلی وود

۳-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید نایلون و نایلکس

۴- سیلندر و مارپیچ های خط های تولید محصولات بادی

۵-سیلندر و مارپیچ های خط های تولید گرانول و بازیافت

۶- سیلندر ماردون های خط های تولید مستربچ و کامپاند

۷- سیلندر ماردون های خط های تولید تزریق که برای هر کدام از موارد بالا نوع طراحی ، نوع جنس سیلندر و مارپیچ ، نوع آبکاری سیلندر و مارپیچ و حتی شکل آنها متفاوت است. به طور کلی سیلندر و مارپیچ ها به دو صورت تک مارپیچ و دو مارپیچ طراحی و به صورت استوانه با مخروطی شکل ساخته می شوند. طول نکته بعدی طول سیلندر و مارپیچ و یا به اصطلاح نسبت قطر ماردون به طول L/D  است که بسته به نوع مواد مورد استفاده قرار می گیرد. طول سیلندر و ماردون به محصول نهایی تولید شده بستگی دارد و در تولید با کیفیت نقش بسیار زیادی دارد. سیلندر مارپیچ ها معمولا از جنس فولاد سخت و با آبکاری های کروم سخت ، نیتراته ، بای متالیک ( ضد سایش ) در مارکت ایران یافت می شود.

طراحی سیلندر و ماردون گرانول

ماردون های جدید به این صورت طراحی می شوند که دارای قدرت همزنی بالا و همچنین دارای قدرت پخش رنگدانه، بدون کاهش سرعت و البته بدون افزایش فشار پشت هد هستند قدرت همزنی مواد در سال های اخیر به بسیاری از طراحان ماردون ثابت کرده است که هر بخشی که در انتهاي قسمت پيمایش قرار گرفته باشد باعث بهبود عملکرد آن قست از ماردون می شود.

نکاتی که باید در هنگام خرید سیلندر و ماردون دست دوم به آن توجه کرد

از جمله نکاتی که در هنگام خرید یک سیلندر ماردون گرانول باید حتما مورد توجه قرار بگیرد، نوع آبکاری سیلندر و ماردون ها است و بخصوص قسمت ماردون آن باید از آبکاری مناسبی برخوردار باشد. معمولا با نگاه کردن به آن متوجه این قسمت خواهید شد باید در هنگام خرید مطمئن شوید که با توجه به دسته دوم بودن آن هنوز دارای آبکاری مناسب است یا خیر؟ نکته بعدی طول سیلندر و ماردون و یا به اصطلاح نسبت قطر ماردون به طول L/D مواد است که در بالا به صورت کامل به آن توضیح داده شده است که بستگی به موادی که مورد استفاده قرار می گیرد باید به این قسمت توجه ویژه ای داشت که آیا برای کارایی که ما از این قطعه برای تولید محصولات خود از دستگاه نیاز داریم مناسب است یا خیر؟ جنس سیلندر و ماردون ها معمولا از جنس فولاد است با توجه به کار کرد آن باید دقت داشت که این قطعه دچار زنگ زدگی شده است یاخیر در صورت زنگ زدگی باید اقداماتی برای جلوگیری از زنگ زدن بیشتر این قطعه را گرفت و همچنین باید با مشاورانی در این زمینه مشورت کرد تا مطمئن شد که قطعه به پایان عمر خود رسیده است یا خیر،؟پیشنهادات مشهد طراح جهت افزایش طول عمر سیلندر مارپیچ در صنعت بازیافت1 استفاده آهنربا داخل قیف تغذیهجهت جلو گیری از ورود فلزات2ازطراحی میکسر های ریز روی ماردون بپر هیزید3تا زمانی که به کیفیت مواد آسیب نمیرسد دما را افزایش دهید4ازترمستات با کیفیت استفاده کنید تا دمای دقیق سیلنررا به شما نشان دهد5اگر هنگام تولید دمای سیلندر بالا رفت سرعت تولید را کاهش دهید 6سطح خروجی فیلتر باظرفیت تعادل داشته باشد7ازکارگاه شتشوی مواد اصتلاحا آسیاب شور بخواهید که درخط شتشو حداقل دو دستگاه ماسه گیر نصب نماید بخصوص جهت آسیاب نوار تیپ.

امیدواریم مطلب فوق، مورد پسند شما واقع شده باشد. منتظر نظرات شما هستیم.

ghorbani وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *